Humanismus v Cechach

* Dobove podminky v nasich zemich od poloviny 15. stoleti az do doby belohorske zamerovaly literaturu k problematice spolecenske a nabozenske, resily nalehave otazky verejneho zivota. Literatura dostavala vyraznou ideologickou funkci.
* Humaniste 15. stoleti se orientovali zprvu predevsim k Italii, jejich vzory byli anticti spisovatele (Cicero v recnictvi, Horatius v satire, Vergilius v prirodni idylicke poezii).
* Latinska tvorba ceskych humanistu nemela vetsi ohlas, nebot jeji ucenecky raz omezoval pusobeni dila na nejvzdelanejsi vrstvy. Zatimco latinskou humanistickou tvorbu 15. stoleti predstavuji predevsim katolicti autori, od zacatku 16. stoleti se siri humanisticke myslenky i mezi prislusniky ceskych bratri a luteranu, ale v jejich tvorbe prevazuji dila psana cesky. Charakter literatury tohoto obdobi urcuje mestan jako tvurce slovesne tvorby i jako ctenar.
* V literarni tvorbe 16. a 17. stoleti najdeme jen malo puvodnich del a skutecne tvorivych spisovatelu. Vetsinou se prekladaji nebo upravuji cizi predlohy.
* Priznacnym rysem je napadny ubytek versovane tvorby a velky rozvoj naukove prozy. Poezie se octla na okraji literarniho zajmu, vraci se k tradicnim vzorum didakticke poezie, jejiz moralistika a satiricke zamereni zcela vytlacily osobni lyrika i drama. Pro tradicni ctenarsky vkus je priznacne uplatnovani del starsi predhusitske literatury. NOVA RADA (SMIL FLASKA Z PARDUBIC) - prelozena do latiny JANEM SKALOU Z DOUBRAVKY. Tiskem vychazi: Podkoni a zak, Ezopovy bajky a zabavne povidky. Hojna je lyrika duchovni, napajejici se z bohatych zdroju husitske pisnove tradice (BLAHOSLAV, KANCIONAL).
* Proza ma predevsim naukovy a vzdelavaci charakter. Pestuji se nejrozmanitejsi vedni obory, napadnym rysem je zamereni k praktickym potrebam. Nejvyse se hodnoti pravnictvi: PAVEL KRISTIAN KOLDIN Z KOLDINA (PRAVA MESTSKA KRALOVSTVI CESKEHO A MARKRABSTVI MORAVSKEHO), recnictvi: KAREL STARSI ZE ZEROTINA, jak k tomu vede obdiv pro starorimske recniky i prakticka potreba dokonaleho mluvniho projevu ci uhlazeneho dopisoveho slohu.
Zdomacneni knihtisku vede k nebyvalemu rozsireni knih, casto nakladne vydavanych a bohate zdobenych drevorezy, a k celkovemu zvyseni vyznamu literarni tvorby v kulturnim zivote. Literarni tvorba se stava zalezitosti ucenecke pracovny. KRONIKA TROJANSKA se povazuje za prvni cesky tisk (v Plzni, 1468).
* Od 16. stoleti se v humanismu ztraci anonymni tvorba. Objevuje se typ literarniho mecenase, slechtice nebo zamozneho mestana, ktery kolem sebe sdruzuje spisovatele a ucence, hmotne je podporuje, financuje jejich studijni cesty do ciziny a dava se jimi oslavovat. Bohaty mestan v 16. a zacatkem 17. stoleti se zcela pripodobnil urozenemu slechtici. Ma obvykle slechticky pridomek, napodobuje feudala i zivotnim stylem. Obklopuje se krouzkem humanistickych basniku, od nichz prijima oslavne latinske basne k ruznym rodinnym udalostem. Ma zajem o prakticke poznani sveta, a pokud sam necestuje, cte popisy cizich zemi a vypsani dejin jinych narodu (tzv. kosmografie). OLDRICH PREFAT Z VLKANOVA - CESTA Z PRAHY DO BENATEK A ODTUD POTOM PO MORI AZ DO PALESTINY, VACLAV BUDOVEC Z BUDOVA, KRISTOF HARANT Z POLZIC a BEZDRUZIC, JAN HASISTEJNSKY Z LOBKOVIC. Oblibene je studium herbaru (TADEAS HAJEK Z HAJKU), lekarskych spisu (JAN CERNY) nebo spisu astronomickych a astrologickych (TADEAS HAJEK Z HAJKU), zaliba ve slovnikarstvi (DANIEL ADAM Z VELESLAVINA). Mestan 16.stoleti vladl obvykle stejne dobre latinou jako materstinou. Strhuje se pozornost k dejepisectvi, oziveny smysl historicky vede k narodopisnemu badani, sestavuji se rodopisy starych slechtickych rodu, sbiraji se akta k politickym ci cirkevnim dejinam. Vznikaji prvni odborna pojednani o hornictvi, o rybnikarstvi, vojenstvi apod.
* Humanismus v Cechach se rozlisil uz koncem 15. stoleti na smer latinsky, uzivajici latiny jako mezinarodniho jazyka vzdelancu a napodobujici latinske autory ve vyberu latek i ve forme, a na smer narodni, ktery usiloval o vytvoreni literatury v humanistickem duchu, ale v ceskem jazyku, slohove byl ovsem i on zavisly na klasicke latine.
* Predchudcem latinsky pisicich autoru byl diplomat ve sluzbach Jiriho z Podebrad - JAN Z RABSTEJNA: DIALOG - rozprava, v niz rozmlouvaji ctyri slechtici o politickych pomerech. Autor se primlouva za smirne reseni sporu mezi papezem a kralem Jirim, povzbuzuje k lasce k vlasti a odmita valku.
* BOHUSLAV HASISTEJNSKY Z LOBKOVIC (1461-1510) je prislusnik stare slechticke rodiny a ctizadostivy cirkevni hodnostar, dosahl ve sve dobe jako basnik evropske proslulosti. Mel rozsahle pisemne styky s cizimi humanisty. Po roztrzce se svym pritelem Viktorem Kornelem ze Vsehrd uzavrel se ve sve samote, aby studoval anticke autory a ve svych listech satirickymi slehy soudil sve soucasniky. Jeho satiricka skladba ZALOBA K SV. VACLAVU NA MRAVY CECHU kara mravy predku a obyvatelu sve zeme, vytyka slechte rozmarily zivot.
* HYNEK Z PODEBRAD (1452 -1492) synek krale Jirika, pise basne VERSOVE O MILOVNIKU, MAJOVY SEN - milostna tematika s psychologickym prozitkem a smyslovym okouzlenim.
* VIKTORIN KORNEL ZE VSEHRD (1460 - 1520) je hlavni predstavitel narodniho humanismu, pravnicky spisovatel. Zacinal latinskymi versi, ale pozdejsi usili zameril k potrebam narodni literatury. Cesky jazyk kladl na roven klasicke latine a rectine. O PRAVIECH, O SUDIECH I O DESKACH ZEME CESKE KNIHY DEVATERY - stavi ceske zvykove pravo nad rimske.
* V 16. stoleti se stala jednota bratrska dulezitou siritelkou kulturne vzdelavacich snah v nasich zemich. Mela vzorne organizovane skolstvi a jeji predni predstavitele rozvijeji horlivou literarni cinnost.
* JAN BLAHOSLAV (1523 - 1571) - historik, ucitel a biskup jednoty bratrske. Mnoho usili venoval poradani pramenu pro bratrsky archiv (AKTA JEDNOTY BRATRSKE), ktery ma velky vyznam pro poznani dejin jednoty bratrske. FILIPIKA PROTI MISOMUSUM (nepratele vyssiho vzdelani). Tato polemika smerovala predevsim proti biskupu Janu Augustovi, padnymi dukazy dovozuje, ze vzdelani pomaha cloveku v zivote a naopak nevzdelanost je prekazkou pokroku. Nejlepsim dokladem Blahoslavy humanisticke ucenosti byl jeho preklad Noveho zakona. Uplatnil pri nem zasadu presneho textu a projevil se jako kriticky odbornik a vyborny znalec jazyka. Autorsky se podilel Blahoslav pri vzniku bratrskeho kancionalu, zvaneho podle mista vydani v Polsku KANCIONAL SAMOTULSKY, obsahuje duchovni pisne. GRAMATIKA CESKA - vysledek jeho dlouholeteho studia materskeho jazyka, meritkem mu je krasa reci, odmita narecni prvky a usiluje o ustalenou jazykovou normu. Brzy po Blahoslavove smrti poridila bratrsti teologove preklad cele bible. Novy zakon prejali bratri v upravenem zneni Blahoslavove a v letech 1579-1594 vydali v Kralicich na Morave v tajne tiskarne sestidilnou BIBLI KRALICKOU. Preklad byl po jazykove strance velmi peclivy, bible se stala nadlouho vzorem spisovne cestiny.
* VACLAV HAJEK Z LIBOCAN - katolicky knez. KRONIKA CESKA - zahrnuje ceske dejiny od praotce Cecha az do korunovani Ferdinanda I. Pro jadrnou lidovou rec i pro poutavost pribehu se stala Hajkova kronika oblibenou cetbou a az do konce 18. stoleti byla hlavnim zdrojem pouceni o ceske minulosti.
* VACLAV VRATISLAV Z MITROVIC (1576 - 1635) - jako patnactilety mladik se dostal v poselstvu cisare Rudolfa, ktere vyslal k sultanovi do Carihradu. Po roce byli vsichni uvezneni a Vratislav se vratil z tureckeho zajeti az po nekolika letech. Sve trpke zkusenosti vylicil ve spisku PRIHODY VACLAVA VRATISLAVA Z MITROVIC.
* DANIEL ADAM Z VELESLAVINA (1546 - 1599) univerzitni profesor, tiskar, nakladatel, pestoval popularni dejepisectvi. Bohata byla jeho cinnost slovnikarska, vlastni Veleslavinuv vyznam je spise v organizacnich podnetech a v jeho usili vydavatelskem a tiskarskem. Pro jazykovou vytribenost knih vydavanych Veleslavinem byval konec 16. stoleti oznacovan jako doba veleslavinska a jeji jazyk se pokladal za vzor spisovne cestiny. Domaciho puvodu jsou HISTORIE O BRATRU JANU PALECKOVI - drobne prozaicke pribehy, jejichz ustrednim hrdinou je "moudry blazen", sasek krale Jiriho. FRANTOVA PRAVA - parodisticka pravidla pijackeho cechu, obsahuji i vlozene povidky, ktere vyjadruji optimisticky vztah k pozemskym radostem.
* Na novych zakladech se snazili humaniste vytvorit drama, nebot vyvoj staroceskeho dramatu prervalo husitstvi. Nevzniklo vsak zadne vynikajici dramaticke dilo. Narozdil od predhusitskeho dramatu, ktere se obracelo predevsim k latkam novozakonnym, vychazely prevazne ze Stareho zakona.
* Basnictvi pestovalo casovou pisen, satiru, zamerenou moralisticky proti nevazanemu zivotu, a prilezitostnou poezii (oslavne verse k narozeninam, snatku, apod.).
* SIMON LOMNICKY Z BUDCE (1552 -1622) - oblibeny versovec, napsal nekolik sbirek mravokarnych. TOBOLKA ZLATA - utoci na lakomstvi a shromazdovani bohatstvi.
* MIKULAS DACICKY Z HESLOVA (1555 - 1626) PROSTOPRAVDA - kritizoval mravni nedostatky svych soucasniku.
JAN AMOS KOMENSKY (1592-1670)
* Nejvetsi spisovatel pobelohorske emigrace, posledni biskup jednoty bratrske. Zil v dobe, kdy se stale zrejmeji projevovala krize stredovekeho nazoru, vybudovaneho na bibli a castecne na odkazu antiky. Objevy prirodovedneho nazoru vzbuzovaly nadeji, ze lidstvo speje k novemu veku, v nemz vedeni prevazi nad poverami. Narodil se pravdepodobne v Nivnici na Morave v ceskobratrske rodine, otec pochazel z nedaleke vesnice Komny (odtud Komensky). Na studiich v Nemecku poznal, jak pokrocilo u jinych narodu vedecke badani, a rozhodl se proto, ze venuje vsechno usili snaze o vytvoreni ceske narodni vedy, aby ani jeho vlast nezustavala pozadu. Udalosti po belohorske bitve zasahly krute do zivota Komenskeho. Kdyz musel v roce 1621 narychlo uprchnout z Fulneku s zenou a dvema detmi, ztratil cast rukopisu a celou knihovnu, za moru v Prerove mu zemrela zena. Pobyval potom stridave na ruznych mistech u svych ceskobratrskych slechtickych ochrancu. Po vydani ostrych narizeni proti nekatolikum opustil vlast a usadil se v polskem Lesne. Jeho pobyt prerusilo pozvani anglickeho parlamentu, aby uskutecnil v Anglii jakousi akademii ved, ktera by sirila do celeho sveta jednotne vzdelani jedinym jazykem. Pozdeji navstivil take Svedsko, vychodni Prusko. Po druhem prestehovani do Lesna ho stihly dalsi rany osudu: zemrela mu druha zena a jeho nadeje na navrat emigrantu do Cech zmaril vestfalsky mir (1648), kterym skoncila tricetileta valka. Za valky svedsko-polske zachvatil Lesno pozar, pri nemz Komensky pozbyl celeho majetku a vetsi casti svych rukopisu. Nejbolestnejsi byla ztrata nenahraditelneho slovniku POKLAD CESKEHO JAZYKA. Po odchodu z Lesna nasel vlidne prijeti u holandskych pratel v Amsterodamu. Mel svetovou proslulost ve Svedsku, Holandsku i Uhrach. Podle jeho zasad se zacali reformovat skoly, dostava pozvani i od Harvardske univerzity v Americe. Do nabozenskych a filozofickych spisu z prvniho obdobi sve tvorby vtelil osobni a spolecenske rozpory. Hleda cestu z krize cloveka a soudobeho sveta.
* LISTOVE DO NEBE - zamyslel se nad situaci chudych.
* TRUCHLIVY - rozpor rozumu a nabozenskeho citu.
* LABYRINT SVETA A RAJ SRDCE - rozsahla jinotajna skladba znazornujici autorovu pout svetem, zobrazenym alegoricky jako mesto, vznikla z kritickeho pohledu na soudoby stav spolecnosti. Poutnik, v nemz Komensky predstavil sebe, jde si prohlednout svet, aby si vyvolil vhodne zamestnani. Na ceste jej doprovazi Vsezved vsudybud (zosobnena lidska zvidavost), ktery mu radi, aby byl spokojen se vsim, co spatri. K Vsudybudovi se pripoji druha pruvodce, Mameni (alegorie zvyku prijimat bez uvazovani cizi nazory). Nasazuji poutnikovi bryle mameni, ktere zkresluji pohled na svet, poutnik se vsak nedava zmast a upravuje si je tak, aby mu neprekazely ve spravnem pozorovani. Mesto, do nehoz vstupuji, je opravdovych bludistem. Hemzi se lidmi, kazdy specha za svym zamestnanim, ale ukazuje se, ze temer kazde z nich je podvod a klam. Lide nosi na sobe masky, meni si je, delaji spoustu zbytecnych veci. Ovlada je touha po snadnem zisku, spolecenskem postaveni a bezstarostnem zivote. Poutnik pozoruje zivot remeslniku, ucencu, lekaru, soudcu, vojaku i prislusniku jinych stavu a povolani. Vsude naleza neuprimnost a podvod. Neuspokoji jej ani hrad kralovske Moudrosti, protoze i tak odhaluje marnost. V zoufalstvi nad ubohym stavem lidske spolecnosti chce prchnout ze sveta, na vyzvu bozi se pak uzavira v raji sveho srdce, tj. v samote a nabozenskem rozjimani. Zaver vyzniva pesimisticky. Komensky dobre videl dobove nesrovnalosti, ostre obzaloval socialni pomery sve doby, uvedomil si prikre majetkove rozdily, ale nasel prilis jednostranne vychodisko z "labyrintu sveta" v "raji srdce", pred resenim palcivych otazek obratil se k Bohu a k nabozenskemu hloubani. Labyrint sveta a raj srdce nevyjadruje pouze Komenskeho osobni postoj ke spolecenske problematice doby tricetilete valky, vyslovuje i zivotni pocity soudobych lidi. Poutnik v bludisti sveta, v nemz se setkava se lzi a pretvarkou, v nemz marne hleda mezi hemzicimi se davy opravdoveho cloveka - to je symbol evropskeho lidstva strzeneho do viru tricetilete valky a trpiciho stupnovanym utiskem.
* CENTRUM SECURITATIS (Hlubina bezpecnosti) - filozoficko - nabozenske pojednani. Cim vice se clovek vzdaluje od stredu jistoty, Boha, tim vic propada zmatkum a toci se v bludnem kruhu.
* Predpoklad pro rozvoj a vzdelani spatroval Komensky v nove organizovanem vyucovani. Podnety k jeho reforme nachazel nejen v praxi ceskobratrskeho skolstvi, ale i u soudobych evropskych pedagogu.
* VELKA DIDAKTIKA - patri k nejproslulejsim dilum Komenskeho ve svetove literature a je prelozena do vsech evropskych jazyku. Vynika systematicnosti vykladu, snahou ucinit z pedagogiky vedni obor a najit zakony vychovatelske prace.
* Komensky je presvedcen, ze kazdy clovek muze byt vychovou a vzdelanim priveden tak daleko, aby mohl zit dustojnym lidskym zivotem. Nove je u Komenskeho stredem zajmu nikoli ucitel, ale zak. Vychovu rozdeluje velky pedagog do ctyr stupnu po sesti letech. Do sesti let se staraji o vychovani ditete rodice ("skola materska"), pozdeji skola. Povinna skolni vyuka ma trvat do dvanacti let v narodni skole. Ve vetsich mestech maji byt jeste "skoly latinske" (gymnazia), na nichz se zaci vzdelavaji do osmnacti let. Nejnadanejsi z nich pak studuji odborne na akademiich (univerzitach).
* INFORMATORIUM SKOLY MATERSKE - specialni prirucka urcena pro vychovatele, matky, chuvy. Upozornil zde na vyznam vychovy v dobe predskolni a zduraznil dulezitost esteticke (zejmena hudebni a slovesne) vychovy ditete jiz v tomto utlem veku.
* BRANA JAZYKUM OTEVRENA - od zastaraleho uceni slovickum zpameti postoupil nejen k ucinnejsi vyuce jazyka, ale zaroven k pouceni o skutecnem svete.
* SVET V OBRAZECH (Orbis pictus) - puvodne ucebnice latiny, ale pozdeji se stala vzorem pro ucebnice cizich jazyku vubec. Pro vetsi nazornost uziva k jednotlivym tematum ilustraci.
* SCHOLA LUDUS (Skola hrou) - dramaticke pokusy ve skolstvi, jez mely za ukol prohloubit u zaku znalosti latiny. Ze zasady se snazil odstranit ze skol mechanicke slovni vedomosti bez znalosti veci, proto razil zasadu, ze zak se ma naucit pojmum z veci vnimatelnych smysly. Uceni musi byt nazorne a ma se pri nem uzivat prikladu. Vyucovani ma byt snadne, zajimave a musi sledovat vychovny cil. Postup pri vyucovani se ma dit od znameho a jednoducheho k slozitejsimu. Ma smerovat ke skutecnym a praktickym potrebam pro zivot. Vyucovani musi byt verejne, pristupne vsem detem a mladezi bez rozdilu socialniho puvodu a pohlavi. Vzdelani se ma dostat kazdemu zdarma. Duraz kladl na vycvik telesnych schopnosti a remeslnych dovednosti. Pokousel se shrnout veskere vedeni v jednotnou soustavu, dila pansoficka (vsevedna).
* PLAN VSEVEDY - propaguje myslenku, ze zvyseni a rozsireni vzdelanosti napravi spolecenske nesrovnalosti. Tyto prace souviseji uzce s jeho snahami o dorozumeni mezi narody, o vecny mir.
(C) 1994, 1996 AHA