Divadlo 20. stoleti

* Po vrcholnem obdobi v 80. a 90. letech vzrostl opet vyznam divadla za prvni svetove valky. Obe predni prazske sceny, ND a Mestske divadlo na Vinohradech, mely vynikajici autory: Jaroslav Hilbert, Viktor Dyk, Otokar Theer, Frana Sramek, Otokar Fischer, Arnost Dvorak a Standa Lom. Dokazaly udrzet i za obtiznych podminek kontakt s evropskym dramatickym umenim - zasluhou dvou velkych osobnosti, Jaroslava Kvapila a Karla Huga Hilara. Od roku 1910 pusobil Hilar ve Vinohradskem divadle a po Kvapilove odchodu presel r. 1921 do ND, kde zustal az do smrti. Hilar byl divadelni expresionista (moderni smer ve vytvarnem umeni, literature a na scene, ktery chtel pusobit silou lidskeho nitra na vnejsi skutecnost. Vznikl na zac. stol ve Francii, behem valky se dockal sveho rozkvetu v Nemecku a odtud se siril dale, i k nam.), trebaze se pozdeji Hilar vyvijel od jevistni vybusnosti k civilnejsimu stylu, expresionismus zustal pro neho nejtypictejsi.
* Po roce 1918 vznikaly dalsi sceny (napr. Komorni divadlo), a to nejen v Praze, ale i ve venkovskych mestech. V Praze patrily k nejvyznamnejsim protioficialni Osvobozene divadlo a ve 30. letech Burianovo "D". Do ceskych rukou se dostala velka divadla v Brne, Olomouci a Ostrave. Repertoar ceskych divadel se za 1. republiky opiral o siroky autorsky zaklad (bri Capkove, Fr. Langer, F. X. Salda, Vladislav Vancura, Vitezslav Nezval). Vedle tradicni problematiky historicke a eticke se uplatnovala tematika psychologicka a spolecensko - socialni, a to v rozlicnych polohach a zanrech (rozkvet veselohry a satiry).
* Z hercu vynikli Ruzena Naskova, Jarmila Kronbauerova, Eduard Kohout, Zdenek Stepanek, Frantisek Smolik, Hugo Haas, Ladislav Pesek, Olga Scheinpflugova.
* Teziste tvorby ARNOSTA DVORAKA bylo v historickem shakespearovsky plnokrevne pojatem dramatu. K predvalecnemu KNIZETI (prvotina - ND) a KRALI VACLAVU pripojil r.1919 jako treti cast cyklu HUSITY. Dvorak zde uplatnil pro nej typicke prvky - charakterizacni detail, souhru postav s vazbou historicke latky, ktera v sobe zaroven nesla soudobou problematiku. Roku 1923 ve hre NOVA ORESTEIA pouzil anticke latky zbavene jeji metafyziky k vystizeni obecne platnych sil, ktere podminuji lidske konani. Byl to moderni pokus o davove drama bez ustredniho hrdiny.
* Slozitou problematiku historickou, moralni a psychologickou slucoval ve svych hlubokych dramatech OTOKAR FISCHER, basnik, kritik, esejista, prekladatel a vedec, profesor nemecke literatury na UK. V letech 35-38 byl reditelem cinohry ND. Hry PREMYSLOVCI a HERAKLES analyzovaly vnitrni komplikovanost a rozpornost cloveka. Hra OTROCI stejne jako ORLOJ SVETA se zamyslela nad problemem individualismu a jeho prekonavani. Hlavnim inspiracnim zdrojem obou her byla atmosfera 20. let.
* Silny dramaticky talent projevil vsestranny publicista, basnik a prozaik JIRI MAHEN. Ve 20. letech se Mahen, umelec rozvinute fantazie, jemneho lyrismu a take smyslu pro humor (napr. Ulickou odvahy), priblizil dadaistickemu a poetistickemu programu (6 parodickych filmovych libret HUSA NA PROVAZKU). V 30. letech se Mahen vratil k vaznemu a kritickemu tonu hrou Rodina o zene, ktera zachrani svou rodinu zmitanou krizi tim, ze se po letech trpeliveho sebezapirani rozhodne ji opustit.
* Po svetove valce vyvrcholila dramaticka tvorba FRANI SRAMKA. Hra ZVONY typizujici na prikladu vesnice v dobe valky demoralizujici vliv valecne doby na chovani a spolecenske vztahy lidi. Zfilmovana hra MESIC NAD REKOU. Tragikomedie SOUD s problemem neprime a nakonec usmirene viny a za smrt cloveka na fronte.
* FRANTISEK LANGER byl povolanim lekar, za prvni valky byl prislusnikem cs. legii v Rusku. Cestu k uspechu na jevisti si otevrel r. 1923 veselohrou VELBLOUD UCHEM JEHLY, predstavujici proste lidicky z prazskeho predmesti a spolecensky vzestup bystre a chude divky. Uspech mela ovsem i predchozi hra PERIFERIE s tematem zlocinu a trestu, vycitek svedomi a vykoupeni. Tento motiv se objevil i v tragickem pribehu z vezenskeho prostredi DVAASEDMDESATKA. Drama je komponovano jako "divadlo na divadle": zena odsouzena na 20 jar pro vrazdu manzela napise pred vyprsenim trestu hru, ve ktere rekonstruuje drama sveho zivota a v niz take na vezenske scene hraje hlavni roli.
* Velke popularity dosahla Langrova komedie GRANDHOTEL NEVADA vysmivajici se lekarskemu sarlatanstvi a oslavujici zdravy prirodni zivot. Prostredi periferie bylo pro Langra tak pritazlive, ze se k nemu vratil r. 1929 hrou OBRACENI FERDYSE PISTORY o nesnadnem navratu kasare do radneho obcanskeho zivota. Hrdinska hra z legionarskeho prostredi JIZDNI HLIDKA chce zobrazit srazku dvou postoju mezi legionari: socialne - revolucniho a narodniho. Hra je oslavou chlapske solidarity skupiny peti muzu obklicenych bolseviky.
* Nove cesty razilo avantgardni divadlo. Vychazelo jednak z revolucniho kolektivismu, jednak z dadaismu a poetismu a syntetickemu pojeti, to je k nedelitelne umelecke souhre slozky textove, herecke, reziserske, vytvarne, hudebni, pohybove a svetelne. Zacatky - r. 1925. Reziser Jiri Frejka pokrtil novou scenu na Osvobozene divadlo.
* Pocatkem r. 1927 se OD rozdvojilo a Frejka s Burianem si zalozili scenu Dada. Rok 1927 byl pro OD rozhodujici. Na jeho zacatku zde vystoupil se svymi improvizacemi JAROSLAV JEZEK a v dubnu JIRI VOSKOVEC a JAN WERICH usporadali studentske predstaveni pod nazvem VEST POCKET REVUE (tj. mala revue do kapsicky od vesty). Zatimco Werich uveden pod pseudonymem hral poprve, Voskovec mel za sebou jiz hereckou zkusenost. Ctvrtou velkou osobnosti OD se stal JINDRICH HONZL, nejen vynikajci reziser, ale rovnez teoretik avantgardniho divadla, reziroval vsechny hry OD.
* OD sidlilo vetsinou ve Vodickove ulici (dnes divadlo ABC), kde take v listopadu 1938 urednim zakazem svou cinnost ukoncilo. Do r. 1931 rozvijeli V&W sve pojeti divadla jako dadaisticke a lyrizovane frasky jiz se slovnim humorem v dialozich a textech, ale nevyostrenym jeste jednoznacne politicky a spolecensky. Jakmile se vsak zacal aktivizovat k vybojum italsky fasismus a objevila se i realna hrozba hitlerovskeho nacismu, OD, pocinajic nemilosrdnou satirou na velikasstvi a smesnost diktatoru CAESAR, nastoupilo jasny kurs politicke revue. Prisla serie slavnych komedii z let 32-38: SVET ZA MRIZEMI, OSEL A STIN, KAT A BLAZEN, BALADA Z HADRU, RUB A LIC, TEZKA BARBORA a PEST NA OKO, v nichz intelektualni herectvi Voskovcovo a komedialni zivelnost Werichova se jiz nehalily do klaunskeho kostymu. Promenili se v typy dvou lidovych kumpanu, kteri v ruznych dobovych podobach prochazeji historii a soucasnosti sveta, glosuji jeho nesvary a omyly a zaroven usiluji o jeho lidstejsi tvar. V tomto obdobi dostalo OD, navazujici na italskou komedii, na tradici americkych filmovych grotesek, na humor proslulych filmovych komiku Pata a Patachona, Laurela a Hardyho, Ch. Chaplina, a ktere predeslo nekterymi rysy tzv. absurdni divadlo Ioneska a Becketta, svou vyhranenou tvarnost.
* Koncem roku 1933 vyrostl OD rovnocenny partner, vychazejici z podobnych pozic, Burianovo D. EMIL FRANTISEK BURIAN pochazel ze slavne pevecke rodiny, byl vsestranne umelecky nadany komponista, hudebnik, zpevak, herec, reziser, prozaik a dramatik. Do r. 1941, kdy byl uveznen v koncentraku, provedlo D nekolik desitek prubojnych inscenaci, mezi nimi napr. Bertholda Brehta ZEBRACKOU OPERU, V. Nezvala MILENCE Z KIOSKU, MANON LESCAUT a V. Dyka KRYSAR. Spolu s OD se stalo Burianovo D jednou z nejpritazlivejsich prazskych scen.

Literarni veda

* V literarni vede, reprezentovane predevsim universitnimi profesory, doznival po valce positivismus, pro nejz bylo priznacne vykladat literarni dilo pouze z mechanickych vnejsich vlivu a malo prihlizet k umelecke autonomnosti. Positivisticka literarni historie byla zosobnena J. VLCKEM a J. JAKUBCEM. Jaroslav Vlcek je autorem DEJIN CESKE LITERATURY, v nichz vyklad cs. literatury dovedl do 40. let min. stol. Take Jakubcovy DEJINY LITERATURY CESKE konci stejne. K zakum obou zminenych patrili Zdenek Nejedly, Albert Prazak a Miloslav Hysek. ALBERT PRAZAK delil svuj vedni zajem rovnomerne mezi slov. a ces. literaturu (byl dlouho univerzitnim profesorem v Bratislave). Krome nekolika zpracovani dejin slov. literatury byl take autorem monografickych studii o jednotlivych zjevech ceske literatury.
* ZDENEK NEJEDLY v sobe spojoval muzikologa a lit. historika. Vydal DEJINY HUSITSKEHO ZPEVU ZA VALEK HUSITSKYCH a siroce koncipovane, ale nedokoncene monografie o Smetanovi, Masarykovi a Leninovi. Od 20. let se hlasil k marxisticke orientaci, kterou casto demagogicky uplatnoval k nemale skode ceske kultury.
* Mezival. literarni kritika mela nektere vynikajici osobnosti, jako byli F. X. Salda, Arne Novak, Karel Sezima, Fr. Goetz, Bedrich Vaclavek, Ant. Matej Pisa.
* Obecne uznavanou autoritou mezi mladsimi i starsimi spisovateli zustal zakladatel moderni c. kritiky FRANTISEK XAVER SALDA Prislusnik generace 90. let a nazorove vyhranena osobnost, vyrostla z korenu fr. positivismu. Svym jednoznacnym postojem (napr. BASNICKY TYP JIRIHO WOLKERA, O POETISMU, DVA PREDSTAVITELE POETISMU, NOVA PROLETARSKA POESIE) uvolnoval cestu novym literarnim smerum. Salda pritom neslevoval ze svych vysokych umeleckych meritek.
* Pod primym Saldovym vlivem - ARNE NOVAK. Siroce vzdelany germanista a bohemista. PREHLEDNE DEJINY LITERATURY CESKE.
* Levicova kritika: Bedrich Vaclavek, Karel Teige, Julius Fucik.
* Vaclavkova vyvojova linie teoretickeho mysleni, spojujiciho ideove i umelecky avantgardni proud se surrealistickym, je zrejma z trojice jeho studii OD UMENI K TVORBE, POESIE V ROZPACICH a TVORBOU K REALITE. KAREL TEIGE byl umelecky mnohostrannou osobnosti a zasahnul do architektury, vytvarnictvi, filmu i literatury jako teoretik a organizator. Propagoval avantgardni smery zejmena v architekture byl vudci zjev surrealisnu a poetismu. J. Fucik prevzal od sveho ucitele FXS Tvorbu premenil ji na levicove periodikum.
* JULIUS FUCIK vydal za sveho zivota BOZENA NEMCOVA BOJUJICI, STATI O LITERATURE.
(C) 1994, 1996 AHA