Evropske baroko

Vychodisko v uteku k Bohu jako jedine jistote je priznacne
pro dobove citeni. Barokni umeni se rodi z pocitu cloveka,
otreseneho, neduverujiciho rozumu. Hrdina se odvraci od prirody
a sveta, zameruje se na vlastni nitro. Idealy renesance se
pripominaji snahou po svetove harmonii a touhou obsahnout vsechno
lidske vedeni. Renesancni usili o plne poznani zivota vsak
dostava jinou podobu. Poznavana skutecnost se meni ve znaky,
symboly, ktere maji vyjadrit nevyslovitelne a tajemne. Proto
baroko rodi nejen pansofy, ale i astrology, proroky a stoupence
magie. Renesancni clovek chtel proniknout k pravde kritickym
rozumem, barokni clovek pravdu nehleda, byla mu zjevena a jde jen
o to, jak ji bude prozivat.

Umeleckou tvorbu baroka charakterizuje na jedne strane
naturalisticka konkretnost, priznacna zejmena pro barokni
kazatele,
nadsazovani (hyperbolizace)
jevu zapornych, duraz na
lidskou bezmocnost vuci radu sveta, na druhe strane
duchovnost
a mysticismus.
PEDRO CALDERON DE LA BARCA (1600-1681) - vynikajici
dramatik spanelske literatury, psal prevazne komedie. Nabozenska
dramata, tragedie cti:
LEKAR SVE CTI - zarlivy manzel, ktery dava
lekarem zavrazdit svou zenu, aby ji potrestal za podezreni
z nevery;
NEJNESTVURNEJSI ZARLIVOST - muz zabiji svou zenu, aby
se po jeho smrti nestala manzelkou jineho. Toto jsou dramata
feudalniho fanatismu zivotniho zotroceni zeny.
SOUDCE
ZALAMEJSKY - nejlepsi Calderonova hra, drama msty za porusenou ctnost.
JOHN MILTON (1608-1674) -
ZTRACENY RAJ - rozsahla
nabozenska epopej, zduraznuje svobodu lidskeho rozhodovani proti
zasahum vsemocneho osudu a bozi vule.
HANS JAKOB CHRISTOPH GRIMMELSHAUSEN (1621-1676)
-
DOBRODRUZSTVI SIMPLICIA SIMPLICISSIMA (nejprostsi prostoduchy)
- zobrazuje na osudech naivniho prostacka, uneseneho vojaky
a prozivajiciho nejruznejsi dobrodruzstvi, celou krutost
a zvracenost tricetilete valky. Dilo napsane s humorem a smyslem
pro drsnou realitu konci hrdinovych odchodem do poustevny
a naznacuje, jak clovek 17. stoleti hledal v labyrintu sveta
utociste v samote. Prvni dilo s detskym pohledem na svet.
Oficialni literatura ceskeho baroka

Od prvni tretiny 18. stoleti lze pozorovat zrejmy upadek
literatury. Napadne se zuzila ctenarska zakladna, protoze
odchodem nejvzdelanejsich vrstev do ciziny ztratila domaci
literatura hlavni uzivatele. S tim souvisi jeji tematicke zuzeni,
ktere bylo take dilem zamerneho tlaku urednich cinitelu,
predevsim
jezuitskeho radu (zalozeny spanelskym slechticem
Ignacem z Loyoly), ktery ovladal a kontroloval v podstate celou
slovesnou produkci. Zamereni literarni tvorby se stalo temer
jednostranne nabozenske. Hrdinou literarniho dila je opet, jako
ve stredoveku, svetec. Sili pocit marnosti sveta, mnozi se uvahy
o smrti a posmrtnem zivote. V literature duchovnich prevazuji
agitacni spisy, zivotopisy svatych, postily, kazani a nabozenska
rozjimani, preplnena zazraky a priznacnym licenim pekelnych
trestu pro hrisniky, casto o ceskych svetcich, nebo se pestuje
nabozenska lyrika.

Odvrat od zivotni reality se projevuje idylicnosti tzv.
pastyrske poezie s rysy hraveho rokoka.
BEDRICH BRIDEL (1619-1680) je predstavitelem duchovni
poezie zamerene k tajemstvi bozi existence i k pomijivosti
lidskeho zivota, nadany jezuitsky basnik.
CO BUH? CLOVEK? - sbirka nabozensky rozjimave lyriky, povzneseni cloveka k
Bohu.
ADAM MICHNA Z OTRADOVIC (1600-1670) - nabozensky lyrik
a hudebni skladatel, jindrichohradecky varhanik.
SVATOROCNI
MUZIKA, LOUTNA CESKA - sbirky duchovnich pisni, v nichz oslavuje
Pannu Marii.
CHTIC, ABYS SPAL - vanocni ukolebavka.
VACLAV JAN ROSA (1621-1689) - prazsky pravnik, znamy svymi
pokusy mluvnickymi, psal milostnou lyriku.

Naukova literatura se pestovala latinsky. Mezi temi, kdo se
venovali studiu ceske minulosti, se vsak objevili nekteri autori,
kteri si uvedomovali neuteseny politicky stav zeme, hrozili se
upadku narodniho citeni i rychle postupujici
germanizace.
BOHUSLAV BALBIN (1621-1688) - Jezuita, pro sve vlastenecke
smysleni byl podeziran z protivladnich nazoru a pronasledovan
predstavenym.
ROZPRAVA NA OBRANU JAZYKA SLOVANSKEHO, ZVLASTE CESKEHO - latinske
pojednani, napsal ho pro pratele, kteri s bolesti pozorovali
upadek naroda. Obhajuje pravo naroda na vlastni jazyk a ostre
kritizuje odnarodnujici se slechtu a odsuzuje narodnostni
politiku videnskeho dvora, ktery vytlacuje cesky jazyk ze skol,
z uradu i kostelu. Balbinova Rozprava se stala v dobe obrozenske
vzorem jinym obranam ceskeho jazyka.
EPITOME HISTORICA RERUM BOHEMICARUM (Vytah z ceskych dejin) - po
jeho vydani byl vypovezen z Prahy do Klatov, protoze vladni mista
nalezla v jeho knize "prilisnou lasku k vlasti" a protivladni
smysleni.

Balbin psal i obsahle latinske prace o ceskych kulturnich
dejinach:
UCENE CECHY - jsou casti rozsahleho souboru encyklopedickych
vedomosti o ceskem kralovstvi -
MISCELLANEA HISTORICA REGNI
BOHEMIAE (Rozmanitosti z historie Kralovstvi ceskeho).
TOMAS PESINA Z CECHORODU (1629-1680) - pritel, zak
a pokracovatel Balbina, stejne jako Balbin vlastenecky zaniceny
a trpici vnitrnim rozporem mezi vernym prislusnikem katolicke
cirkve a uvedomelym vlastencem. Psal cesky a latinsky o dejinach
Moravy:
PRODROMUS MORAVOGRAPHIAE (Predchudce
Moravopisu).
JAN FRANTISEK BECKOVSKY (1658-1725) - jeho dilo
charakterizuje stejny rozpor.
POSELKYNE STARYCH PRIBEHU
CESKYCH - druhy dil zustal v rukopise, v podstate jde o
rozsireni Hajkovy kroniky.

V dobe pobelohorske se jazyk, kteremu chybely vzory
dokonale cestiny a ktery nemel vynikajici pestitele, staval obeti
libovule jazykovych
brusicu a puristu (ucitel cestiny cisare
Josefa Vaclav Pohl).
Lidova a pololidova slovesnost

Vedle literatury oficialni, kterou tvorili predevsim
jezuite, vznikala i
literatura pololidova a anonymni lidova
slovesnost. Jako pololidovou tvorbu oznacujeme takovou tvorbu,
ktera vznika v prostredi blizkem lidu. Nejpriznacnejsim druhem
teto tvorby jsou tzv.
interludia (mezihry), kratke frasky,
vkladane puvodne mezi vazne hry, ale v 17. stoleti provozovane uz
samostatne. Hravali je obvykle ucitele a zaci, zejmena
o masopustu. Nametove cerpaji ze zivota selskeho lidu, zachycuji
jeho bidne postaveni.

K pololidove tvorbe patri i
pismacke pameti a kramarske
pisne. Nektere pameti pismaku, napr. milcickeho rychtare
FRANTISKA JANA VAVAKA, zaznamenaly i lidove obradni pisne. Ustni
lidova slovesnost provazela po vsechna staleti literaturu umelou
davno pred psanou literaturou. Na konci 17. stol. a behem 18.
stol. nabyla zvlastniho vyznamu tim, ze v dobe upadku umele
literatury se stala hlavni predstavitelkou slovesne kultury
celeho naroda. Ma bohatou tematickou clenitost: vyjadruje vztah
lidu k otazkam zivota i smrti, k prirode, k praci, k rodine
a spolecnosti i boj proti utlacovatelum. Vyuziva k tomu vsech
literarnich druhu. Hlavnimi utvary jsou
povest, pohadka,
proroctvi, hadanka, prislovi a pisen. Typickym znakem je
anonymita a sireni ustnim podanim.

Lidova povest obsahuje vzdy skutecny historicky fakt, ktery
se behem doby tvurci fantazii obmenuje. V lidovem povedomi zily
starsi
narodni povesti (o praotci Cechovi),
povesti
hrdinske (o Zizkovi),
rodove (o bile pani) a
mistni, vztahujici se napr.
k zalozeni hradu apod.

S povestmi souvisela
proroctvi, vyjadrujici nadeje v lepsi
budoucnost (Libusino proroctvi, proroctvi slepeho mladence).
Pohadky vyjadrovaly lidovou touhu po spravedlnosti, nebot
v nich vitezi vzdy pravo a dobro nad krivdou a nespravedlnosti
a prosty clovek nad zlym vladcem. Typickym pohadkovym hrdinou se
stal Honza, cestny a chytry venkovsky chlapec, jehoz jedinou
moznosti obrany ve svete panu je podoba mazaneho prostacka.
Lidova pisen byla nejzivejsim a nejhojnejsim utvarem ustni
lidove slovesnosti.
Lyricke pisne zobrazuji zivot lidu v jeho rozmanitych
projevech a vztazich. Zachycuji lasku stastnou i nestastnou,
tizive robotnicke pomery, vztahy rodicu a deti, nechut k vojne
a napeti mezi lidem a pany. Z cetnych pisni je patrny socialni
utlak. Na vychodni Morave a na Slovensku byly rozsirene
pisne
zbojnicke.

Ze skladeb lyrickoepickych vynikaji zejmena
balady, s tematikou
zakladnich vztahu rodinnych a spolecenskych (
UTONULA, SESTRA
TRAVICKA, OSIRELO DITE, MATKA VRAZEDNICE).
Lidove drama v 17. a 18. stoleti navazovalo na nabozenske
hry, zvlaste velikonocni a vanocni.
Hra dobrodruzna - namety z umele literatury.
Hra loutkova - pronika do ni soudoba
realita.
Literatura exilova

Nesplynula s ceskou domaci literaturou a proto zanikla.
Druha generace exilovych autoru se odcestila:
PAVEL
STRANSKY O STATE CESKEM - spis;
PAVEL SKALA ZE
ZHORE - autor historickych
del,
HISTORIE CIRKEVNI;
JAN JIRI HARANT Z POLZIC A
BEZDRUZIC - clen jednoty bratrske, psal pameti o osudech vyhnancu.
Zakladni deleni ceske barokni literatury:
- 1) exilova do roku 1650
- 2) domaci
- a) lidova (ustni lidova slovesnost a folklor)
- b) pololidova
- c) oficialni
(C) 1994, 1996 AHA