Problematika a raz narodniho obrozeni

* Literatura narodniho obrozeni vyplyva ze zmenenych spolecenskych podminek v nichz se utvarel koncem 18. a zacatkem 19. stoleti novodoby cesky narod. Vytvari vlastni myslenkovou napln narodniho hnuti. Socialni puvod nositelu obrozeneckeho hnuti rozhodl o jeho demokratickem razu. Nepodilela se na nem vyrazne slechta ani bohate mestanstvo. Narodni idealy vedly k praktickemu a uzitkovemu chapani literatury. Zacatky obrozeni spadaji do posledni tretiny 18. stoleti a splyvaji s ozivenym vedeckym badanim, zejmena s kritickym dejezpytem, literarni historii a jazykospytem. Snaha preklenout prerusene spojeni se starsi ceskou literaturou vydavanim predbelohorske literatury a novym kritickym hodnocenim starsi ceske minulosti a uzakonenim spisovneho jazyka. Vzdelavacim a lidovym ukolum melo slouzit divadlo i popularizacne osvetova a zabavna proza. Vzdelane mestanske vrstvy mely byt ziskany pro narodni vec puvodni narocnou umeleckou tvorbou, zprvu zejmena basnickou, pozdeji i prozaickou.

Podminky narodniho obrozeni a ukoly literatury

V prubehu 18.stoleti se stavalo stale vic zrejme, ze se feudalismus preziva. V nejvyspelejsi zemi zapadni Evropy, Francii, probihal temer po cele 18.stoleti zapas pokrokovych sil proti vladnoucimu absolutismu i feudalnimu systemu, ktery brzdil dalsi vyvoj. Tento boj pokrokovych sil proti reakci boj rozumu a vedy proti povere i slepe nabozenske vire tvori napln smeru zvaneho osvicenstvi. Osvicenci zduraznovali rozumovy pristup k chapani sveta a spolecenskych vztahu. Vsechno co odporovalo prirozenemu rozumu, pokladali za skodlive. Zatimco ve Francii a v Anglii mestacka trida vedla boj proti feudalismu, v nasich zemich, kde bylo mestanstvo slabe a malo uvedomele, nabylo osvicenstvi odlisne podoby.
* Osvicenske myslenky a spravni i hospodarske reformy prosazoval osviceny panovnik z obavy pred nespokojenosti lidu. Reformy Marie Terezie, Josefa II. odstranovaly nejkriklavejsi feudalni prezitky. V tomto smyslu bylo napr. vyznamne vydani tolerancniho patentu (1781), ktery povoloval nabozenskou svobodu, zruseni jezuitskeho radu a predevsim zruseni nevolnictvi (1781). Terezianske a josefinske reformy vyplynuly z hospodarske nutnosti, nebot rozvijejici se prumyslove podnikani potrebovalo stale vetsi pocet kvalifikovanych delniku. Bylo proto treba odstranit nevolnictvi. Jeho zrusenim se ulevilo selskemu lidu, ktery se napriste mohl svobodne stehovat do mest a davat sve deti na studie. Nazorovemu uvolneni pomohlo omezeni cenzurniho dozoru. Vseobecna skolska reforma Marie Terezie uzakonila povinnou skolni dochazku, odnala cirkvi skolstvi a umoznila detem nedavnych nevolniku nabyvat vzdelani. A prave z deti techto poddanych zacala vyrustat ceska inteligence. Priliv venkovskeho obyvatelstva do ponemcenych mest, zejmena Prahy, pomahal ziskat v mestech prevahu ceskemu zivlu a staval se zakladnou pro vznikajici ceske mestanstvo. Nove mestanstvo bylo vsak hospodarsky jeste velmi slabe, muselo vest konkurencni boj s bohatym nemeckym patriciatem. To posilovalo jeho narodni uvedomeni. Zprvu vkladali obrozenecti spisovatele mnoho nadeji do osvicene vlady. Postupem doby, jak silil josefinsky centralismus a s nim i germanizace, menil se vztah k osvicenemu panovnikovi v zcela odmitavi postoj. Do uradu i do skol pronikla nemcina jako jediny jazyk, misto cirkevnich skol s vyucovacim jazykem latinskym vznikaly skoly nemecke. Cestina jako spisovny jazyk nebyla po dobe pobelohorske upadku ustalena. Uzivani narodniho jazyka se omezovalo na venkovsky lid a drobne mestanstvo.

1. faze narodniho obrozeni - obranna
(70. leta 18. stoleti - 20. leta 19. stoleti)
Dejezpyt a jazykoveda

* Vedecke a badatelske usili historicke a vlastivedne se soustredovalo v Soukrome spolecnosti nauk prejmenovane na Kralovskou ceskou spolecnost nauk. Kriticky dejezpyt se zameroval ke zkoumani historickych pramenu. Predstavitelem techto snah byl radovy knez GELASIUS DOBNER. Peclivym a dlouholetym studiem pramenu odhalil nespolehlivost Hajkovy kroniky. Zatimco Dobner a jeho pratele psali latinsky nebo nemecky, FRANTISEK MARTIN PELCL, prvni profesor ceskeho jazyka na universite, psal koncem zivota jiz cesky. Jeho popularni NOVA KRONIKA CESKA mela nahradit Hajkovu kroniku pravdivejsim vylicenim ceske minulosti. V tezkem boji s pronikajici uredni nemcinou vznikali zprvu jazykove obrany. Nejstarsi z nich je Balbinova. Cesti spisovatele dokazovali pravo cestiny ve verejnem zivote zduraznovanim jejiho vyznamu v minulosti, poukazem na jeji slovni bohatstvi a casto take na jeji pribuznost s jinymi slovanskymi jazyky. Nestacilo ovsem pouze jazyk branit. Predpokladem k rozvoji obrozenecke literatury bylo vytvoreni pevnych jazykovych pravidel. Stav soudobeho spisovneho jazyka byl neuteseny. V podstate se psalo jazykem cestiny humanisticke s priznacnymi dlouhymi souvetimi (jazyk veleslavinsky), do niz vsak pronikaly stale vice prvky z jazyka hovoroveho i mnoho novotvaru. O ustaleni spisovneho jazyka se pokusil Josef Dobrovsky tim, ze za zaklad spisovne cestiny vzal jazyk veleslavinsky. Tento jazyk byl vsak uz zastaraly, predevsim nemohl slouzit pro literaturu odbornou a ani pro narocnejsi umeleckou tvorbu. JOSEF DOBROVSKY, nejvetsi osobnost obrozenecke literatury na prelomu 18. a 19. stoleti. Dobrovsky byl reditelem knezskeho seminare, pozdeji vychovatelem ve slechtickych rodinach a nakonec soukromym vedcem. Zabyval se studiem nejstarsich dejin, ceskym a slovanskym jazykozpytem a literarnim dejepisem. Psal nemecky a latinsky, ale citil cesky. Cesky napsal az koncem zivota nekolik stati. Z vetsich praci maji vyznam DEJINY CESKEHO JAZYKA A LITERATURY. Soubezne s vyvojem jazyka vylicil Dobrovsky v tomto dile i dejiny ceske literatury. Mluvnicke zasady shrnuje nejlepe jeho ZEVRUBNA MLUVNICE JAZYKA CESKEHO. Mela zakladni vyznam pro ustaleni spisovne cestiny v dobe obrozenecke. Zasady spravne ceske prozodie (nauky o rytmicnosti reci a skladani versu). Dobrovsky urcil, ze cestine je vlastni prizvucny vers. Tim vytvoril teoretickou zakladnu pro cesky vers 19. stoleti. Po navrate z Ruska se obiral slovanskymi studiemi. Nejvetsi slavisticke dilo ZAKLADY JAZYKA STAROSLOVENSKEHO. Timto dilem se Dobrovsky stal zakladatelem slavistiky. Slavistika mela pro narodni obrozeni neobycejny vyznam, nebot poznavanim kultury slovanskych narodu posilovala narodni sebevedomi.

Vzdelavaci a lidovychovna proza

* Obrozensti spisovatele vydavali pro ctenarskou obec jednak dila starsich spisovatelu, jednak sami psali nebo upravovali pro lid knihy, v nichz propagovali osvicenske myslenky, bojovali proti poveram a nabozenskym predsudkum a seznamovali ctenare s josefinskymi reformami. Jine knihy lidoveho cteni meli blizko ke kramarskym tiskum - strasidelne pribehy, rytirske romany nebo mravoucne povidky naplnovala vesmes nova osvicenska tendence. Rytirske povidky, plne vzrusujicich deju, predstavovali v teto dobe tzv. pokleslou literaturu. Prichazeli k nam vetsinou nemeckym prostrednictvim, ale ceske preklad a upravy umistuji obvykle dej do ceskeho prostredi. Sireni vzdelani napomahalo vydavani casopisu a popularizovani dejepisu. Tyto knihy mely vyznam pro vychovu ctenaru. Hlavni predstavitel techto lidovych snah VACLAV MATEJ KRAMERIUS pochopil jako jeden z prvnich vyznam novin. Zprvu vydaval tydenik Prazske noviny, pozdeji vlastni Prazske postovni noviny prezvane na konec na Krameriusovy c.k. vlastenecke noviny. Zalozil nakladatelsky a knihkupecky podnik Ceska expedice, vydavajici hlavne dila starsi ceske literatury, v nemz se schazeli prazsti vlastenci a venkovsti ctenari a pismaci a debatovali o literarnich a verejnych udalostech.

Divadlo

* Vlastenci si dobre uvedomovali, ze mluvene slovo pusobi silneji nez slovo ctene, proto pokladali za svuj hlavni ukol zajistit pravidelna ceska predstaveni v divadle a vytvorit hry pro lidove obecenstvo. Cesky se hralo ve Stavovskem divadle, a protoze predstaveni mela uspech, zalozili cesti vlastenci divadelni spolecnost a zbudovali drevenou divadelni stavbu, tzv. Boudu na dnesnim Vaclavskem namesti. Kolem tohoto divadla se sdruzila skupina v cele VACLAVEM THAMEM. Jeho vlastenecke hry, cerpane nejcasteji z narodnich dejin (VLASTA A SARKA, BRETISLAV A JITKA), byly mezi lidovym obecenstvem neobycejne oblibene. Nejvetsi cast programu divadla v Boude tvorily vlastenecke historicke hry, vyjevy z ceskych dejin a take nektera Shakespearova dramata.

Zacatky novoceske poezie

* Snaha o povzneseni domaci literatury na uroven vyspelym literaturam v zapadni Evrope se projevila u nas nejdrive v poezii. Prvnim vaznym basnickym cinem se stal dvoudilny sbornik BASNE V RECI VAZANE, vydany Vaclavem Thamem. Zahrnuje hlavne basne starsich autoru, preklady z cizi poezie starsi i soucasne vedle puvodnich prispevku od ceskych autoru. Sbornik mel dokazat, ze jiz pred staletimi existovala ceska poezie. Byla to poezie anakreontska (podle staroceskeho basnika Anakreona). Nezobrazovala zivotni skutecnost, spise predstavy slechticke spolecnosti o venkovskem zivote s ustalenym vyberem temat (laska, vino, pastyri). Vystoupila nova basnicka skupina v cele s ANTONINEM JAROSLAVEM PUCHMAJEREM almanachem SEBRANI BASNI A ZPEVU. Puchmajer usporadal celkem pet almanachu. Jde predevsim o zdomacneni modnich smeru tehdejsiho evropskeho basnictvi. Objevili se temer vsechny tehdy oblibene slovesne druhy a formy, poezie oslavujici lasku, vino, boha, prirodu, pochvala klidneho zivota v prirode, prilezitostna poezie, basnictvi didakticke (bajky) i humorne.

Slovenska literatura zacatku narodniho obrozeni

* Pro zdar osvicenskeho usili slovenskych vzdelancu bylo treba vyresit problem spisovneho jazyka. Nejnalehaveji pocitovalo tuto potrebu katolicke duchovenstvo pri kazdodenni pastoracni a lidovychovne cinnosti. Skupina teologu bratislavskeho seminare vedena ANTONEM BERNOLAKEM rozhodla uzakonit slovenstinu ze zapadniho Slovenska jako spisovny jazyk. Pouzil za zaklad spisovne slovenstiny jazyka trnavskych vzdelancu, doplneneho nekterymi prvky stredoslovenskymi.

Zacatky umelecke prozy a poezie

* Zakladatelem novodobe slovenske krasne prozy se stal JOZEF IGNAC BAJZA. Ve svem dvoudilnem, sentimentalne vychovnem romanu RENE MLADENCA PRIHODY A SKUSENOSTI predstavil kriticky obraz spolecnosti z konce 18. stoleti. I statisticka proza JURAJE FANDLYHO - DUVERNA ZMLUVA MEDZI MNICHOM A DIABLOM. Autor v ni obhajuje a propaguje cirkevni reformy Josefa II. Dilo je osnovano na dialogu mezi mnichem a certem, zosobnujicim osvicenecky smyslejiciho cloveka.

2. faze narodniho obrozeni - ofenzivni
(30. leta 19. stoleti. - 20. leta 19. stoleti.)

* Dlouhe obdobi metternichovske reakce (podle rakouskeho ministra a kanclere Metternicha) ztizilo podminky pro ceske narodni hnuti, ale neochromilo je. Priliv novych sil z venkova do mest a rust ceske inteligence zpusobil, ze i pres neprizen doby obrozenecke hnuti sililo. Prave v teto dobe prestalo byt zalezitosti nekolika nadsenych vlastencu a stalo se organizovanou silou. Prestalo pocitat s pomoci slechty, coz prohloubilo jeho demokratismus. Soucasne s usilim o obohaceni a uzakoneni spisovneho jazyka se projevuje snaha o vytvoreni vedy v narodnim jazyce. Protoze obrozenecke hnuti se rozrusta i v mestanskem prostredi, pocituje se potreba narocnejsi krasne literatury pro tyto vzdelane vrstvy. JOSEF JUNGMANN pusobil jako profesor na gymnaziu v Litomericich, pozdeji v Praze, kde brzy kolem sebe soustredil prazskou vlasteneckou spolecnost. Hlavni vyznam v jeho cinnosti vedecke a organizacni. Mocne pusobily na vlasteneckou verejnost casopisecke stati, napr. ROZMLOUVANI O JAZYKU CESKEM, kde poukazuje na narodni bezpravi, ponemcovani skol a uradu. Stat uz vyslovuje kulturni a politicke pozadavky (uvedeni cestiny do skol a uradu, usilovnejsi pestovani literatury a navazovani kulturnich styku se slovanskymi narody). Jungmann nepovazuje za Cechy ty, kdo sice vlastenecky citi, ale mluvi cizim jazykem. Kdyz r. 1816 vyslo vladni narizeni, ktere umoznovalo vyucovat cestine na gymnaziich, napsal Jungmann SLOVESNOST, jez mela byt teorii literatury a zaroven slohovou citankou s ukazkami z literatury domaci i cizi, starsi i soucasne. Dilo HISTORIE LITERATURY CESKE, je po Dobrovskeho Dejinach druhym pokusem o souhrnny obraz vyvoje ceske literatury. Nejvetsi Jungmannovo dilo, petidilny SLOVNIK CESKO - NEMECKY. Slovni zasobu cerpal ze starsi i novejsi literatury, z lidove reci i z jazyku slovanskych. Do slovniku pojal take vlastni novotvary. Dilo skutecne velkolepe. Co u jinych narodu byva ukolem cele generace, vytvoril u nas s pomoci nadsenych pratel jediny clovek. Nekteri obrozenci tezce nesli, ze se v nasich zemich nedochovala hrdinska narodni poezie. Proto se objevila snaha vytvorit padelky. Silne pusobila predstava, ze tyto hrdinske basne posili narodni sebevedomi. Narodni spolecnosti se melo dostat takove literarni pamatky, ktera by na vzorech hrdinstvi a uslechtile lasky k vlasti v minulosti podnecovala v pritomnosti ke stejnym ctnostem. Pritom se mela ukazat velikost a kulturni vyspelost stare ceske spolecnosti. V letech 1817 a 1818 se objevily dva proslule zlomky vetsich basnickych skladeb, Rukopis kralovedvorsky a Rukopis zelenohorsky, oznacovane tak podle mist nalezu, Dvora Kralove a Zelene Hory v jiznich cechach. RUKOPIS KRALOVEDVORSKY, kladeny do 13. stoleti, obsahoval cast vetsich epickych basni, dve skladby lyrickoepicke a sest lyrickych pisni. Epicke basne, napr. OLDRICH A BOZENA, jsou vesmes oslavou viteznych boju nad neprateli vlasti. Lyricke pisne jsou obsahu milostneho. Rukopis kralovedvorsky prijala vlastenecka spolecnost s nezmernym nadsenim. Brzo se dilo stalo slavne i v cizine, hlavne ve slovanskych zemich. Soucasniky nejvice pritahoval idealizovany obraz ceskeho davnoveku a stredoveku, vasnivy odpor k nepratelum vlasti, krasna prirodni liceni i citova uprimnost lyrickych pisni v lidovem duchu. I Dobrovsky uveril v pravost rukopisu. RUKOPIS ZELENOHORSKY obsahoval kratky zlomek basne o staroceskem smeru kmetu a vladyku a dalsi skladby. Obraz nejstarsi minulosti v Rukopise zelenohorskem, jehoz vznik kladli obhajci pravosti do 9.stoleti, je vylicen tak idealizovane, ze dilo vzbudilo hned pochybnosti, zejmena u kritickeho Dobrovskeho. Vedecke dukazy o podvrzenosti rukopisu shromazdili v osmdesatych letech minuleho stoleti profesori ceske univerzity Jan Gebauder, T.G. Masaryk a dalsi. Ackoli za padelatele obou rukopisu byli mnohokrat oznacovani Vaclav Hanka a Josef Linda, jejich podil na vzniku obou padelku nelze dosud bezpecne zjistit. VACLAV HANKA byl knihovnik a archivar ceskeho muzea. JOSEF LINDA byl novinar a talentovany spisovatel. FRANTISEK PALACKY byl redaktor Casopisu Ceskeho muzea a pozdeji jmenovany historiograf. Palacky stanul v popredi ceskeho verejneho zivota. Zivotni dilo DEJINY NARODA CESKEHO V CECHACH I V MORAVE. Casove obsahly Palackeho Dejiny dobu od zacatku narodnich dejin do r. 1526. Je to vrcholne dilo ceskeho obrozeneckeho dejepisectvi. Pokrokovym pojetim slohovym mistrovstvim. PAVEL JOSEF SAFARIK, slovensky rodak, pusobil nejdrive jako profesor v Novem Sadu v Uhrach, pozdeji jako univerzitni knihovnik v Praze. Proslul zejmena ve slavistice a v archeologii. Nejvyznamnejsim dilem SLOVANSKE STAROZITNOSTI, vyliceni nejstarsich dejin slovanskych narodu az do konce I.tisicileti. V tomto rozsahlem dile dokazal Safarik, ze Slovane patri vedle Reku, Rimanu a Germanu ke spolutvurcum evropske kultury. Basnickym predstavitelem myslenky slovanske vzajemnosti se stal Jan Kollar. JAN KOLLAR - sbirka BASNE, milostny cit se stretava s laskou k vlasti. Basnik nachazi jakesi polovicate reseni, kdyz pul srdce chce venovat vlasti a pul Mine. SLAVY DCERA byla rozsirenym a prestavenym vydanim Basni. Ziva Mina se promenila v alegorii Slovanstva, milostna touha splynula s vlasteneckym citem. Jednoticim kompozicnim zakladem Slavy dcery se stala predstava pouti slovanskymi zememi. Bohyne Slava, zosobnujici slovanstvo, stezuje si v rade bohu, jake krivdy museli Slovane vytrpet v minulosti. Bohove rozhodnou, aby Milek, syn bohyne Lady, stvoril dceru Slavy, ktera by Slovanum odcinila nekdejsi utrpeni a postavila je mezi nejprednejsi narody sveta. Zbozstena Mina doprovazi basnika pri jeho pouti slovanskymi zememi. FRANTISEK LADISLAV CELAKOVSKY byl profesorem slavistiky ve Vratislavi a nekolik let pred smrti presel do Prahy. Zabyval se studiem slovanskych jazyku a slovanskou lidovou slovesnosti. Sbiral a vydaval lidovou poezii vsech slovanskych narodu (SLOVANSKE NARODNI PISNE) i slovanska prislovi a porekadla (MUDROSLOVI NARODU SLOVANSKEHO V PRISLOVICH). Po dukladnem studiu lidove slovesnosti zacal tvorit jeji "ohlasy". Tyto basne nechtely vyjadrovat basnikovy osobni zazitky a nalady, ale chtely mluvit tak, jak by mluvil basnik z lidu. Soustredil se na pisne ruske, pozdeji i na ceske. Vydal OHLAS PISNI RUSKYCH. Latku cerpal z ruskych bylin. Dilo zacina i konci epickymi basnemi, ktere maji povahu davnych bohatyrskych zpevu (ILJA MUROMEC). V nekterych pripadech pouzil basnik jmen typickych ruskych hrdinu, jak je znal z bylin, ale jejich povahu zmenil nebo jim pripsal jine ciny. Lyricke basne zobrazuji zivot ruskeho lidu ve stastnych i smutnych okamzicich, jako je zivot mladych, jejich laska, pomer mezi detmi a rodici. Uspech Ohlasu pisni ruskych byl velky. Soucasnici staveli sbirku svym vyznamem mezi Kollarovy Slavy dcery. OHLAS PISNI CESKYCH, v nem vyjadril raz ceskeho lidoveho zivota, obraz ceskeho venkovskeho lidu z konce tricatych let. Rozdil mezi obema Ohlasy - cesky nema pisne hrdinske. Mnohem casteji jsou satiricke a vysmesne pisne a popevky, mirici hlavne na vrchnost a malomestaka. K epickym basnim Ohlasu patri take balada TOMAN A LESNI PANNA. Skladba vystihuje silu vasnive lasky a tajemnych prirodnich sil.

Divadlo

* S promyslenejsi organizaci ceskych predstaveni na scene nemeckeho Stavovskeho divadla. Zvlaste opera mohla svou urovni smele konkurovat nemecke opere. Priznacne jsou jednak latky z minulosti - rytirske hry nizke umelecke urovne, ale i historicka dramata z narodnich dejin. VACLAV KLIMENT KLICPERA, psal hry rytirske a historicke, zpracovaval motivy pohadkove i hry ze soucasnosti. KAZDY NECO PRO VLAST dospel k nejsirsimu satirickemu zaberu soudobe spolecnosti. Obsazovani starostenskeho uradu, vysmat se prospecharskemu "vlastenectvi" nekolika podarenych kandidatu. V Klicperovych hrach vitezi vetsinou mladi lide svym vtipem a moralni prevahou.

Slovenska literatura

* Rozvijela se v tomto obdobi v tesnem spojeni s ceskou literaturou. Nektere osobnosti - Kollar, Safarik - patri rovnym dilem obema literaturam a kulturam. Sverazne rysy: Nedoreseny problem spisovneho jazyka a omezene publikacni moznosti oslabovaly vyvoj literatury. Basnicke dilo JANA HOLLEHO rozhodlo dovest slovenskou poezii na uroven vyspelejsich literatur na prekladech z anticke literatury. Basnicka tvorba je rozmanita, obsahuje elegie, ody i nabozenske pisne.

Pocatky divadla

* V r. 1830 zahajuje svou cinnost prvni ochotnicky divadelni krouzek hrou Jana Chalupky Kocourkovo. JAN CHALOUPKA byl prvnim vyznamnejsim dramatikem obrozenecke doby. Prvni veselohru KOCOURKOVO, v niz demaskuje odnarodnovaci tendence slovenskeho malomestactvi. Kocourkovsky ucitel Prochazka zestarl, proto je treba vybrat noveho ucitele. Kocourkovske matrony pochopily, ze se naskytla prilezitost k uloveni zenicha pro dceru. Prichazi novy ucitel Svoboda. K velkemu zklamani vsech je uvedomelym Slovakem a ozeni se s dcerou ucitele Prochazky.
(C) 1994, 1996 AHA