Divadlo 20. stoleti

Po vrcholnem obdobi v 80. a 90. letech vzrostl opet vyznam
divadla za prvni svetove valky. Obe predni prazske sceny, ND
a Mestske divadlo na Vinohradech, mely vynikajici autory:
Jaroslav Hilbert, Viktor Dyk, Otokar Theer, Frana Sramek, Otokar
Fischer, Arnost Dvorak a Standa Lom. Dokazaly udrzet i za
obtiznych podminek kontakt s evropskym dramatickym umenim
- zasluhou dvou velkych osobnosti,
Jaroslava Kvapila a
Karla Huga
Hilara. Od roku 1910 pusobil Hilar ve Vinohradskem divadle a po
Kvapilove odchodu presel r. 1921 do ND, kde zustal az do smrti.
Hilar byl divadelni expresionista (moderni smer ve vytvarnem
umeni, literature a na scene, ktery chtel pusobit silou lidskeho
nitra na vnejsi skutecnost. Vznikl na zac. stol ve Francii, behem
valky se dockal sveho rozkvetu v Nemecku a odtud se siril dale,
i k nam.), trebaze se pozdeji Hilar vyvijel od jevistni
vybusnosti k civilnejsimu stylu, expresionismus zustal pro neho
nejtypictejsi.

Po roce 1918 vznikaly dalsi sceny (napr. Komorni divadlo),
a to nejen v Praze, ale i ve venkovskych mestech. V Praze patrily
k nejvyznamnejsim protioficialni
Osvobozene divadlo a ve 30.
letech Burianovo
"D". Do ceskych rukou se dostala velka divadla
v Brne, Olomouci a Ostrave. Repertoar ceskych divadel se za 1.
republiky opiral o siroky autorsky zaklad
(bri Capkove, Fr.
Langer, F. X. Salda, Vladislav Vancura, Vitezslav Nezval). Vedle
tradicni problematiky historicke a eticke se uplatnovala tematika
psychologicka a spolecensko - socialni, a to v rozlicnych
polohach a zanrech (rozkvet veselohry a satiry).

Z hercu vynikli
Ruzena Naskova, Jarmila Kronbauerova,
Eduard Kohout, Zdenek Stepanek, Frantisek Smolik, Hugo Haas,
Ladislav Pesek, Olga Scheinpflugova.

Teziste tvorby
ARNOSTA DVORAKA bylo v historickem shakespearovsky plnokrevne pojatem dramatu.
K predvalecnemu
KNIZETI (prvotina - ND) a
KRALI
VACLAVU pripojil r.1919 jako treti cast cyklu
HUSITY. Dvorak zde uplatnil pro nej typicke prvky - charakterizacni
detail, souhru postav s vazbou historicke latky, ktera v sobe
zaroven nesla soudobou problematiku. Roku 1923 ve hre
NOVA
ORESTEIA pouzil anticke latky zbavene jeji metafyziky k vystizeni
obecne platnych sil, ktere podminuji lidske konani. Byl to
moderni pokus o davove drama bez ustredniho hrdiny.

Slozitou problematiku historickou, moralni a psychologickou
slucoval ve svych hlubokych dramatech
OTOKAR FISCHER, basnik, kritik,
esejista, prekladatel a vedec, profesor nemecke literatury na UK.
V letech 35-38 byl reditelem cinohry ND. Hry
PREMYSLOVCI a
HERAKLES analyzovaly vnitrni komplikovanost a rozpornost
cloveka. Hra
OTROCI stejne jako
ORLOJ SVETA se
zamyslela nad problemem individualismu a jeho prekonavani.
Hlavnim inspiracnim zdrojem obou her byla atmosfera 20. let.

Silny dramaticky talent projevil vsestranny publicista,
basnik a prozaik
JIRI MAHEN. Ve 20.
letech se Mahen, umelec rozvinute fantazie, jemneho lyrismu
a take smyslu pro humor (napr. Ulickou odvahy), priblizil
dadaistickemu a poetistickemu programu (6 parodickych filmovych
libret
HUSA NA PROVAZKU). V 30. letech se Mahen vratil
k vaznemu a kritickemu tonu hrou Rodina o zene, ktera zachrani
svou rodinu zmitanou krizi tim, ze se po letech trpeliveho
sebezapirani rozhodne ji opustit.

Po svetove valce vyvrcholila dramaticka tvorba
FRANI SRAMKA. Hra
ZVONY typizujici na prikladu vesnice v dobe valky demoralizujici vliv
valecne doby na chovani a spolecenske vztahy lidi. Zfilmovana hra
MESIC NAD REKOU. Tragikomedie
SOUD s problemem
neprime a nakonec usmirene viny a za smrt cloveka na fronte.
FRANTISEK LANGER byl povolanim
lekar, za prvni valky byl prislusnikem cs. legii v Rusku. Cestu
k uspechu na jevisti si otevrel r. 1923 veselohrou
VELBLOUD UCHEM
JEHLY, predstavujici proste lidicky z prazskeho predmesti
a spolecensky vzestup bystre a chude divky. Uspech mela ovsem
i predchozi hra
PERIFERIE s tematem zlocinu a trestu, vycitek
svedomi a vykoupeni. Tento motiv se objevil i v tragickem pribehu
z vezenskeho prostredi
DVAASEDMDESATKA. Drama je komponovano jako
"divadlo na divadle": zena odsouzena na 20 jar pro vrazdu manzela
napise pred vyprsenim trestu hru, ve ktere rekonstruuje drama
sveho zivota a v niz take na vezenske scene hraje hlavni roli.

Velke popularity dosahla Langrova komedie
GRANDHOTEL
NEVADA vysmivajici se lekarskemu sarlatanstvi a oslavujici
zdravy prirodni zivot. Prostredi periferie bylo pro Langra tak
pritazlive, ze se k nemu vratil r. 1929 hrou
OBRACENI FERDYSE
PISTORY o nesnadnem navratu kasare do radneho obcanskeho zivota.
Hrdinska hra z legionarskeho prostredi
JIZDNI HLIDKA chce
zobrazit srazku dvou postoju mezi legionari: socialne
- revolucniho a narodniho. Hra je oslavou chlapske solidarity
skupiny peti muzu obklicenych bolseviky.

Nove cesty razilo
avantgardni divadlo. Vychazelo
jednak z revolucniho kolektivismu, jednak z dadaismu a poetismu
a syntetickemu pojeti, to je k nedelitelne umelecke souhre slozky
textove, herecke, reziserske, vytvarne, hudebni, pohybove
a svetelne. Zacatky - r. 1925. Reziser Jiri Frejka pokrtil novou
scenu na
Osvobozene divadlo.

Pocatkem r. 1927 se OD rozdvojilo a Frejka s Burianem si
zalozili scenu
Dada. Rok 1927 byl pro OD rozhodujici. Na jeho
zacatku zde vystoupil se svymi improvizacemi
JAROSLAV JEZEK a v dubnu
JIRI
VOSKOVEC a
JAN WERICH usporadali studentske predstaveni pod nazvem
VEST POCKET
REVUE (tj. mala revue do kapsicky od vesty). Zatimco Werich
uveden pod pseudonymem hral poprve, Voskovec mel za sebou jiz
hereckou zkusenost. Ctvrtou velkou osobnosti OD se stal
JINDRICH HONZL, nejen vynikajci reziser,
ale rovnez teoretik avantgardniho divadla, reziroval vsechny hry
OD.

OD sidlilo vetsinou ve Vodickove ulici (dnes divadlo ABC),
kde take v listopadu 1938 urednim zakazem svou cinnost ukoncilo.
Do r. 1931 rozvijeli V&W sve pojeti divadla jako dadaisticke
a lyrizovane frasky jiz se slovnim humorem v dialozich a textech,
ale nevyostrenym jeste jednoznacne politicky a spolecensky.
Jakmile se vsak zacal aktivizovat k vybojum italsky fasismus
a objevila se i realna hrozba hitlerovskeho nacismu, OD,
pocinajic nemilosrdnou satirou na velikasstvi a smesnost
diktatoru
CAESAR, nastoupilo jasny kurs politicke revue. Prisla
serie slavnych komedii z let 32-38:
SVET ZA MRIZEMI, OSEL A STIN,
KAT A BLAZEN, BALADA Z HADRU, RUB A LIC, TEZKA BARBORA a
PEST NA
OKO, v nichz intelektualni herectvi Voskovcovo a komedialni
zivelnost Werichova se jiz nehalily do klaunskeho kostymu.
Promenili se v typy dvou lidovych kumpanu, kteri v ruznych
dobovych podobach prochazeji historii a soucasnosti sveta,
glosuji jeho nesvary a omyly a zaroven usiluji o jeho lidstejsi
tvar. V tomto obdobi dostalo OD, navazujici na italskou komedii,
na tradici americkych filmovych grotesek, na humor proslulych
filmovych komiku Pata a Patachona, Laurela a Hardyho, Ch.
Chaplina, a ktere predeslo nekterymi rysy tzv. absurdni divadlo
Ioneska a Becketta, svou vyhranenou tvarnost.

Koncem roku 1933 vyrostl OD rovnocenny partner, vychazejici
z podobnych pozic, Burianovo D.
EMIL
FRANTISEK BURIAN pochazel ze slavne pevecke rodiny, byl
vsestranne umelecky nadany komponista, hudebnik, zpevak, herec,
reziser, prozaik a dramatik. Do r. 1941, kdy byl uveznen
v koncentraku, provedlo D nekolik desitek prubojnych inscenaci,
mezi nimi napr. Bertholda Brehta
ZEBRACKOU OPERU, V. Nezvala
MILENCE Z KIOSKU, MANON LESCAUT a V. Dyka
KRYSAR. Spolu s OD se
stalo Burianovo D jednou z nejpritazlivejsich prazskych scen.
Literarni veda

V literarni vede, reprezentovane predevsim universitnimi
profesory, doznival po valce positivismus, pro nejz bylo
priznacne vykladat literarni dilo pouze z mechanickych vnejsich
vlivu a malo prihlizet k umelecke autonomnosti. Positivisticka
literarni historie byla zosobnena
J.
VLCKEM a
J. JAKUBCEM. Jaroslav Vlcek je autorem
DEJIN CESKE LITERATURY, v nichz vyklad
cs. literatury dovedl do 40. let min. stol. Take Jakubcovy
DEJINY
LITERATURY CESKE konci stejne. K zakum obou zminenych patrili
Zdenek Nejedly, Albert Prazak a
Miloslav Hysek.
ALBERT PRAZAK delil svuj vedni zajem
rovnomerne mezi slov. a ces. literaturu (byl dlouho univerzitnim
profesorem v Bratislave). Krome nekolika zpracovani dejin slov.
literatury byl take autorem monografickych studii o jednotlivych
zjevech ceske literatury.
ZDENEK NEJEDLY v sobe spojoval
muzikologa a lit. historika. Vydal
DEJINY HUSITSKEHO ZPEVU ZA
VALEK HUSITSKYCH a siroce koncipovane, ale nedokoncene monografie
o Smetanovi, Masarykovi a Leninovi. Od 20. let se hlasil
k marxisticke orientaci, kterou casto demagogicky uplatnoval
k nemale skode ceske kultury.

Mezival. literarni kritika mela nektere vynikajici
osobnosti, jako byli
F. X. Salda, Arne Novak, Karel Sezima, Fr.
Goetz, Bedrich Vaclavek, Ant. Matej Pisa.

Obecne uznavanou autoritou mezi mladsimi i starsimi
spisovateli zustal zakladatel moderni c. kritiky
FRANTISEK XAVER SALDA Prislusnik generace 90. let
a nazorove vyhranena osobnost, vyrostla z korenu fr. positivismu.
Svym jednoznacnym postojem (napr.
BASNICKY TYP JIRIHO WOLKERA,
O POETISMU, DVA PREDSTAVITELE POETISMU, NOVA PROLETARSKA
POESIE) uvolnoval cestu novym literarnim smerum. Salda pritom
neslevoval ze svych vysokych umeleckych meritek.

Pod primym Saldovym vlivem -
ARNE
NOVAK. Siroce vzdelany germanista a bohemista.
PREHLEDNE
DEJINY LITERATURY CESKE.

Levicova kritika: Bedrich Vaclavek, Karel Teige, Julius
Fucik.
Vaclavkova vyvojova linie
teoretickeho mysleni, spojujiciho ideove i umelecky avantgardni
proud se surrealistickym, je zrejma z trojice jeho studii
OD
UMENI K TVORBE, POESIE V ROZPACICH a
TVORBOU
K REALITE. KAREL TEIGE byl
umelecky mnohostrannou osobnosti a zasahnul do architektury,
vytvarnictvi, filmu i literatury jako teoretik a organizator.
Propagoval avantgardni smery zejmena v architekture byl vudci
zjev surrealisnu a poetismu. J. Fucik prevzal od sveho ucitele
FXS Tvorbu premenil ji na levicove periodikum.
JULIUS FUCIK vydal za sveho
zivota
BOZENA NEMCOVA BOJUJICI, STATI O LITERATURE.
(C) 1994, 1996 AHA